|
Påvirkning af skævt i cueball
|
| jonathan Jakobsson |
Lagt på d. 05. January 2008 22:06:19
|
Snooker Afhængig

Antal indlæg: 161
|
Hejsaa..
Der er mange der siger at hvis man fx laver højre-skævt i cueballen, så den ball som cueballen rammer bliver påvirket af højre-skæven, og derved får venstre-skævt.
Det kan man fx bruge hvis en rød bal sigger klods i banden. Så skal man lave højre-skævt, for at den røde bal skal få venstre-skævt, og derved presser den sig ind imod banden, så man potter den.(det kunne lige så godt havde været det modsatte skævt)
Det er jo logisk at den giver det modsatte skævt videre efter kontakt. Men jeg tror at ball overfladen er for "glat" til at det overhoved kan hjælpe. Hvis ball overfladen var ru, så vil ballen vidergive mere skævt.
Så spørgsmålet er om det ikke bare er teroitisk korrekt, og om det overhoved virker i virkeligheden.
Det er lidt svært at skrive om det her for mig, fordi dette er noget jeg kan se inde i hoved, som jeg har lidt svært ved at få skrevet. Men måber i forstår hvad jeg mener, fordi det er virkelig noget jeg har skekuleret meget over det sidste stykke tid...
-jonathan jakobsson
My dad nicknamed Peter Ebdon "Psycho" |
| |
|
|
| Leon Bonde Larsen |
Lagt på d. 06. January 2008 12:11:03
|

Snooker Afhængig

Antal indlæg: 180
|
Det er helt og holdent en myte at stødballen overfører sideskrue til objektballen. Der er blevet lavet utallige forsøg med højhastighedkamera og der overføres ikke sideskrue.
Når det så er sagt, så er der selvfølgelig også undtagelser. Hvis stødballen rammer objektballen meget tyndt, så vil objektballen opnå sideskrue. Hvis stødet spilles med sideskrue, vil den kastende effekt påvirke enten ved at modvirke sideskrue eller forstærke den. Det er dog meget sjældent at det har nogen betydning for stødet, da effekten er ret lille og det kun er meget sjældent at objektballen skal ramme en bande.
Det der sker når man skal potte en bal der ligger helt i banden er, at man rammer banden og kuglen nøjagtigt samtidig. Stødet er lettest hvis man støder så enkelt som muligt og uden for meget fart. Hvis man støder lidt skævt og rammer kuglen først så vil den komme ud fra banden, men rammer man banden først, så vil objektballen opnå sideskrue så den holder sig tæt ved banden.
Når mange mener at det gør en forskel med sideskrue, så skyldes det dels at stødballen vil have lidt swerve-effekt, der trækker den væk fra objektballen og ind mod banden. Den anden årsag er at vinklen i banden bliver bredere med sideskrue og det holder stødballen på rette kurs en anelse længere. Alt i alt vil sideskrue udvide din fejlmargin en anelse, dog stadig med alle de dårlige egenskaber ved sideskrue.
Jeg synes det er lettest at støde så enkelt som muligt og sigte efter at ramme banden helt tæt på kuglen. Det virker 9 ud af 10 gange og så har jeg kontrol over positionen bagefter. Hvis det føles bedre med sideskrue, så brug det endelig, men der overføres ikke sideskrue.
-Leon
Redigeret af Leon Bonde Larsen d. 06. January 2008 12:13:56 |
| |
|
|
| The Comet |
Lagt på d. 07. January 2008 15:20:07
|
Semi pro

Antal indlæg: 54
|
Leon, nu ved jeg ikke hvem der har fortalt- og overbevist dig om, at det med "spin transfer" er en myte, men vedkommende burde nok have kigget lidt dybere i både sine matematik- og fysikbøger, samt evt. betragte lidt flere highspeed-videoer, for "spin transfer" er et matematisk/fysisk faktum, der OSSE har inflydelse i snookerspillet.
Det er korrekt, at mængden af transfer kan være forsvindende lille, men i et præcisionsspil som snooker, tæller selv de små marginaler og ikke at være sig dets eksistens og effekt bevidst, svarer til at spille golf, uden at bekymre sig om vindstyrke og retning. 
Inden vi roder os ud i den matematiske forklaring, så kig på følgende videoer:
http://www.engr.colostate.edu/~dga/pool/high_speed_videos/new/HSVA-66.htm
(Side spin transfer demonstreret i super slowmotion)
http://www.engr.colostate.edu/~dga/pool/normal_videos/new/NVA-21.htm
(Bank shot, hvor transferen kombineret med throw bruges til at ændre objektballens bane efter kontakt med banden)
Og her er så det rent tekniske bevis:
http://www.engr.colostate.edu/~dga/pool/technical_proofs/new/TP_A-27.pdf
(Matematisk bevis samt uddybende beskrivelse af, i hvor høj grad spin transfer forekommer ved forskellige stødtyper og hastigheder).
- - - -
Hvis du vil have et mere håndgribeligt eksempel som du selv kan prøve af, så sæt f.eks. et plant-shot op, fra blå centerspot mod et hjørnehul.
Spil så et par stød, hvor du har full-ball kontakt med bagerste ball i plant'et, med højre eller venstreskævt (husk at korrigere for cue-ball deflection, så du rammer ballen så fuldt som muligt).
Hvis din påstand om at sidespin ikke overføres skulle holde vand, ville du klare dette pot hver gang, uanset hvor meget skævt du tilfører ballen, så længe du laver "full-hit" på plant'et.
. . . men i stedet vil du 99,9999% sikkert se, at du kommer til at misse plantet til hh. højre eller venstre side, i det cueball'en overfører spin til objektbal'en, hvilket skaber et "throw" på den forreste bal i plant'et.

- - - -
Jonathan, jeg har lidst svært ved at gennemskue præcis hvilken situation du tænker på, men må give Leon ret i, at man generelt bør undgå at bruge mere end en forsvindende lille smule sidespin til presballer (baller op mod banden), i det du så skal kompensere for det ved at justere dit "point of contact" med objektballen... Ellers vil du meget ofte misse ballen, enten via banden først, eller yderkanten af hullet, som følge af hh. throw og/eller deflection.
Det er mere sikkert, at spille ballen blødt uden spin, så du minimerer risikoen for både throw og spin transfer.
Det er oftest også den løsning du ser de professionelle spillere vælge, når der skal pottes presballer.
Den eneste situation jeg kan komme på, hvor spin-transfer rent faktisk bidrager med noget positivt, er ved plant-shots og bande-stød.
Redigeret af The Comet d. 07. January 2008 15:27:29 |
| |
|
|
| Leon Bonde Larsen |
Lagt på d. 07. January 2008 15:58:04
|

Snooker Afhængig

|
Det anede mig, at dette emne kunne starte en diskussion.
Jeg kender godt dr. Alciatore og har læst hans bog med stort udbytte. Han har været meget grundig i sin forskning, men jeg er ikke alene om at være uenig med ham når det kommer til spin-transfer, for der er een påstand han ikke har kunne tilbagevise, nemlig at det ikke er muligt i hans forsøg at adskille effekten af spin og effekten af kast.
Lad mig forklare: I eksmplet med bankshot er vi helt enige om at objektballen har spin, men vi er uenige om hvorfor. Hans påstand er, at stødballen overfører spin, hvor jeg mener at det er kast-effekten der påfører den spin. Alciatores problem er, at han ikke kan skille de to, men derimod kan det godt bevises at kast medfører spin (Iøvrigt bevist af ham selv).
I eksemplet med højhastighedsoptagelsen gør det samme sig gældende. Alle kan se at den spinner, men er det pga. kast eller pga. spin-transfer?
I dit eget eksempel med plants, kan du opnå præcis den samme effekt ved, at justere vinklen fremfor at bruge spin. Igen for mig at se et bevis på at det er kast-effekten og ikke spin-transfer der gør forskellen.
Det lader dog til at vi er enige så langt som at spin-transfer eller ej ikke betyder vanvittigt meget, men at kast-effekten er langt vigtigere at have kontrol over.
-Leon
|
| |
|
|
| The Comet |
Lagt på d. 07. January 2008 17:41:49
|
Semi pro

|
Leon Bonde Larsen skrev:
Det anede mig, at dette emne kunne starte en diskussion.
Jeg kender godt dr. Alciatore og har læst hans bog med stort udbytte. Han har været meget grundig i sin forskning, men jeg er ikke alene om at være uenig med ham når det kommer til spin-transfer, for der er een påstand han ikke har kunne tilbagevise, nemlig at det ikke er muligt i hans forsøg at adskille effekten af spin og effekten af kast.
Lad mig forklare: I eksmplet med bankshot er vi helt enige om at objektballen har spin, men vi er uenige om hvorfor. Hans påstand er, at stødballen overfører spin, hvor jeg mener at det er kast-effekten der påfører den spin. Alciatores problem er, at han ikke kan skille de to, men derimod kan det godt bevises at kast medfører spin (Iøvrigt bevist af ham selv).
I eksemplet med højhastighedsoptagelsen gør det samme sig gældende. Alle kan se at den spinner, men er det pga. kast eller pga. spin-transfer?
I dit eget eksempel med plants, kan du opnå præcis den samme effekt ved, at justere vinklen fremfor at bruge spin. Igen for mig at se et bevis på at det er kast-effekten og ikke spin-transfer der gør forskellen.
Det lader dog til at vi er enige så langt som at spin-transfer eller ej ikke betyder vanvittigt meget, men at kast-effekten er langt vigtigere at have kontrol over.
-Leon
Leon, throw effekten kan aldrig tilføje "omvendt" spin til objektballen ved et full on, eller tilnærmelsesvis full-on hit.
Efter min mening og matematiske overbevisning, kan man ikke afvise den første video, der så tydeligt viser at objektballen adopterer spin, grundet friktionen fra stødballen, ved kontakten. Det viser sig jo i praksis også ved, at et hårdere stød rent faktisk overfører MINDRE spin til objektballen, i det kontakten er mere eksplosiv og kortvarig.
Mht. bande eksemplet er vi enige, det skulle sættes op i et mere isoleret layout, hvor det fysisk var umuligt, at ramme objektballen på andre måder end et full-on hit. På den måde ville throw-effekten jo være uden betydning, eftersom den kun opstår, når objektballen ikke rammes full-on.
Desuden kommer man heller ikke udenom (hvis man da har studeret lidt om friktion) at den altid er tilstede, omend i mindre omfang, når ballerne er glatte.
Mht mit eksempel med at lave et plant, skal du huske det fact, at der KUN kan opstå en throw-effekt på den forreste bal (den der skal pottes) hvis der er spin i den bobjektballen, eller den rammes fra siden (throw). Da vi netop rammer objektballen fullon, er den eneste måde denne kan få spin på altså, hvis det overføres fra stødballen.
Det finder jeg ganske overbevisende for spin transfers tilstedeværelse :-)
- - -
Bortset fra dette er vi enige om, at spin transfer ikke har den store betydning, medmindre man bruger ekstremt meget skævt i stødballen og det vil jeg generelt fraråde at gøre, hvis det kan undgås. Selv, bruger jeg sjældent mere end en halv til en hel spids- skævt når jeg spiller. :-)
Redigeret af The Comet d. 07. January 2008 17:45:39 |
| |
|
|
| The Comet |
Lagt på d. 07. January 2008 17:44:41
|
Semi pro

|
.. og nå ja, i forlængelse. Eftersom enhver friktion mellem ballerne definitionsmæssigt er et "throw" er spin transfer jo sådan set osse. men den transfer/throw der opstår i SpeedCam videoen kan umuligt skyldes andet, end friktionen og energien fra cueball til objektbal, altså spinnet.
|
| |
|
|
| Leon Bonde Larsen |
Lagt på d. 07. January 2008 18:01:14
|

Snooker Afhængig

|
Hmm...jeg kan godt se din pointe, men jeg er stadig ikke enig i at spin overføres i tilstrækkelig grad til at have nogen betydning i virkelighedens snooker, men det er ok med mig at vi har forskellige meninger. Jeg vil prøve at eksperimentere lidt med dit plant for at se om du her virkelig har fundet et endegyldigt bevis.
Svaret til Jonathan er vi dog enige om: Effekten er for lille til at være besværlighederne værd...
-Leon |
| |
|
|
| The Comet |
Lagt på d. 07. January 2008 18:41:31
|
Semi pro

|
Helt klart, Leon... Uanset om det er spin transfer eller throw, er det vigtigste at være bevidst om hvordan fænomenet (om så det ene eller andet) kan påvirke ballerne og den fejlmargin det medfører, så man kan minimere den og udvikle en konsistent spillestil. |
| |
|
|
| Danechamp |
Lagt på d. 07. January 2008 22:30:42
|
Snooker Afhængig

Antal indlæg: 146
|
baller der ikke kan ses i potte vinkel, dvs de er dækket af en anden,. har jeg specielt øvet mig i at dreje i...
og min holdning er (uden at have læst en klogeåges bog) at skrug godt kan overføres. For hvis dette ikke var tilfældet, ville jeg ha pottet en del MINDRE type baller som jeg træner med kontraskævt langs banden i pool.
i slow motion vil du faktisk kunne se at en stødbal stødt med overdreven medløb topspin, gør at objektballen laver et par milimeters backspin i det den røres af hvid. Hvis dette ikke er overført skrug så lad os kalde det "magi" 
jeg har spillet i 10 år,. og jeg garanterer jer at uanset hva vi diskuterer det skal kaldes, så kan den rette skrug i den hvide, gøre en "u-pottelig" objektbal, absolut mulig, både langs banden, og hvis den er dækket.
Det praktiseret er par gange af jimmy white i en af de midterste frames i VM 1992, tjek youtube... og har brugt det i dm flere gange. Både med held og uheld (uheld = dårligt stød nærmere )
NOTE :
Det med throw (ændring af fysisk normal vinkel) observeres bedst i snooker på langhåret klæde. 2 baller skal ligge klods eller maks 2-3 milimeter fra hinanden. Indenfor den ramme vil i se at de to baller (alt efter hvor de rammes af hvid) vil ændre en del retning, væk fra der hvor de to peger til, med den forreste. Specielt hvis de ligger klods.
Kan ik skrive det bedre. Prøv jer frem
NYTÅR I FINLAND! Dj job dernede, wuhuu! billede fra DM 2005 |
| |
|
|
| Danechamp |
Lagt på d. 07. January 2008 22:31:46
|
Snooker Afhængig

|
Men sagt til Jonathan : Ikke tænk så meget over det.. det er spild af tid , bare hellere spil og lær potsne som standard først
| |
|
|
| AllanBruun |
Lagt på d. 07. January 2008 22:50:30
|

Erfaren bruger

Antal indlæg: 33
|
Svar til generel debat, blablbablablablabla, Har i lavet 100 nogle af jer endnu?..:-) |
| |
|
|
| Leon Bonde Larsen |
Lagt på d. 08. January 2008 07:13:53
|

Snooker Afhængig

|
Næh, jeg er lykkelig hver gang jeg når over 20.
-Leon
Redigeret af Leon Bonde Larsen d. 08. January 2008 07:58:06 |
| |
|
|
| Danechamp |
Lagt på d. 08. January 2008 12:39:13
|
Snooker Afhængig

|
jeg er lykkelig hvis jeg laver 80 i denne sæson Jeg træner ALT for lidt ^^
| |
|
|
| The Comet |
Lagt på d. 08. January 2008 21:04:40
|
Semi pro

|
Jeg fik årets (for mit vedkommende) første 80'er break under dagens træning. Irriterende, eftersom jeg missede en alt for let sort, og de sidste 4 røde lå lettilgængeligt og åbent :-(
Hvorfor bliver man altid nervøs, når man nærmer sig det century-break?  |
| |
|
|
| AllanBruun |
Lagt på d. 09. January 2008 10:39:27
|

Erfaren bruger

Antal indlæg: 33
|
Tjek det her, specielt ved 04:20...
http://www.youtube.com/watch?v=KnVWAMXFsqE&feature=related
Enjoy...
Allan Bruun.. BACKSPINN 4ever!!! |
| |
|
|
| Leon Bonde Larsen |
Lagt på d. 09. January 2008 11:49:49
|

Snooker Afhængig

|
Tjah...han siger det jo rimeligt klart og efter at have eksperimenteret med plants, er jeg stadig ikke overbevist...
-Leon |
| |
|
|
| Leon Bonde Larsen |
Lagt på d. 09. January 2008 20:00:26
|

Snooker Afhængig

|
Man kunne også lytte til en af verdens dygtigste spillere (godtnok i hans yngre dage)
http://www.youtub...m89GZQrnHA omkring 02:50
-Leon
|
| |
|
|
| Danechamp |
Lagt på d. 09. January 2008 20:39:04
|
Snooker Afhængig

|
The Comet skrev:
Jeg fik årets (for mit vedkommende) første 80'er break under dagens træning. Irriterende, eftersom jeg missede en alt for let sort, og de sidste 4 røde lå lettilgængeligt og åbent :-(
Hvorfor bliver man altid nervøs, når man nærmer sig det century-break? 
Du nærmer dig et godt niveau mester =)
lyst til at spille en dag ?
hva klub spiller du i `?
og noget andet... man bliver nervøs indtil det er prøvet en del, efter 10 hundrede serier bliver der mere ro i sjælen =)
| |
|
|
| Danechamp |
Lagt på d. 09. January 2008 21:03:42
|
Snooker Afhængig

|
Leon Bonde Larsen skrev:
Man kunne også lytte til en af verdens dygtigste spillere (godtnok i hans yngre dage)
http://www.youtub...m89GZQrnHA omkring 02:50
-Leon
i dont believe him
| |
|
|
| The Comet |
Lagt på d. 10. January 2008 08:56:16
|
Semi pro

|
Jeg er frisk, Daniel... Spiller i Århus tirsdage og onsdage.
Kan se at vi mødes i finalerunden af Århus Snooker-mesterskaberne osse. 
|
| |
|